dovolená

Forum Fóra Pracovní právo Dovolená dovolená

Zvolené téma obsahuje celkem 3 odpovědi. Do diskuze (1 účastník) se naposledy zapojil uživatel  ivzez a poslední změna je stará 5 let, 1 měsíc.

• Autor

Jana Žáková

Pracuji v nepřetržitém provozu 12ti hoddinových směn .Chci se zeptat zda má zaměstnavatel nárok nařídit dovolenou na svátek ,když je firma zavřená a mě by vyšla na tento den směna .

• #48233 Reply

ivzez

Obecně:

Zaměstnavatel nemůže na den svátku určit čerpání dovolené.

Ovšem pro náhradu mzdy za státní svátek nestačí, aby Vám na den svátku "vycházela" směna. Náhrada mzdy by náležela v případě, že byste měla pracovní směnu na den svátku naplánovánu a ta by Vám z důvodu svátku odpadla (zaměstnavatel by rozhodl, že ve svátek zavře).

Pro přesnější odpověď byste musela uvést více údajů.

• #48234 Reply

Tereza

Dobrý den, ráda bych se informovala o počítání dovolené. Pracuji jako prodavačka v obchodě, moje pracovní doba je nerovnoměrná, 11hod směny včetně víkendů a svátků (bez příplatků). Minulý týden jsem si vybrala dovolenou a do konce měsíce si ji v podstatě nadělám. Plníme měsíční fond hodin kalendářního měsíce. Dovolená mi byla rozepsána pouze do všedních dnů po 8hod.i na dny kdy jsem v práci být neměla. Je toto možné když pracuji 11h směny? Děkuji za odpověď Tereza

• #48235 Reply

ivzez

Ano, je to možné.

Jsou dva způsoby určování dovolené a výplaty náhrady mzdy za dovolenou.

(1)

Dovolená se přepočítá, pak je nárok na náhradu za menší počet dnů ale za vyšší počet hodin.

(2)

Dovolená se nepřepočte, náhrada mzdy bude náležet za 20 pracovních dnů po 8 hodinách.

__

Zákoník práce žádný "fond pracovní doby" nezná. Jde o pracovní pomůcku zaměstnavatele, kterou musí zaměstnavatel používat tak, aby nepoškozoval zaměstnance.

Zákoník práce stanovuje pouze týdenní pracovní dobu (max. 40 hodin týdně). Používá-li zaměstnavatel "fond pracovní doby", musí jej přizpůsobit stanovené týdenní pracovní době.